Ce este un contract de colaborare si cum poate fi folosit?

person-holding-silver-pen-signing-photographers-signature-175045

Un contract de colaborare poate ajuta la reglarea relatiei dintre colaboratorii care lucreaza la un proiect impreuna, de exemplu, un program software sau o aplicatie. Contractul de colaborare defineste relatia dintre colaboratori, si stabileste responsabilitatile fiecaruia.

Ce este un contract de colaborare?

Un contract de colaborare este, in esenta, o intelegere comuna a modului in care doi sau mai multi indivizi vor colabora. Cu cat este mai buna intelegerea, cu atat relatia de munca este mai usoara.

Atunci cand este folosit la un nivel mai inalt, cum ar fi un contract de colaborare intre firme sau intre artisti, acordul de colaborare poate fi mai extins si mai complicat (acesta este document legal).

Cu alte cuvinte, un contract de colaborare este un acord intre cel putin 2 parti care doresc sa lucreze impreuna la un proiect, pe baza de colaborare sau de cooperare. Acordul explica termenii si conditiile specifice ale relatiei de munca a partilor, inclusiv alocarea responsabilitatilor si impartirea veniturilor obtinute din prestarea serviciilor. Este diferit de ceea ce este cunoscut in general drept „parteneriat”, din moment ce un contract de colaborare este intocmit pentru un proiect specific. Parteneriatele sunt de obicei relatii in curs de desfasurare care se intind pe mai multe proiecte. Acordurile de colaborare se incheie, de obicei, atunci cand anumite persoane fizice sau companii care au propriile lor afaceri, se reunesc pentru ceva special si unic.

De ce ai nevoie de un contract de colaborare?

Un acord de colaborare ajuta la evitarea incertitudinilor cu colaboratorul tau, clarificand natura si sfera relatiei tale. Fara un contract de colaborare semnat, pot fi ridicate intrebari cu privire la proprietatea si controlul lucrarilor create in comun, precum si capacitatea de a dispune de orice drepturi asupra lucrarii. De asemenea, este vital sa se stabileasca ce se intampla in cazul in care colaboratorii se separa din orice motiv.

Ce acopera de obicei contractele de colaborare?

Termeni si conditii – Contractele de colaborare contin termeni si conditii care reglementeaza relatia colaboratorilor, de exemplu prin determinarea:

  • accentului colaborarii, adica obiectivul general al acesteia. Obiectivul poate fi, de exemplu, contributia partilor la expertiza, in ceea ce priveste proiectarea si dezvoltarea anumitor programe software.
  • amploarea colaborarii dintre parti. Termenii si conditiile unui contract de colaborare se vor aplica atunci cand oricare dintre parti doreste sa propuna celeilalte un proiect care se incadreaza in obiectivul sau. Partile trebuie sa decida daca propunerea se concretizeaza intr-un proiect.

Odata ce partile decid sa oficializeze o propunere intr-un proiect, acestea pot depune un program de proiect.

Programul proiectului

O planificare a proiectului poate fi inscrisa odata ce partile convin ca o propunere poate fi formalizata. Un astfel de program nu va avea niciun efect in temeiul acordului de colaborare (si face parte din acesta) pana cand nu va fi convenit si semnat de toate partile. Programul proiectului va contine, de obicei:
O descriere a proiectului, adica ce va implica. Contributia fiecarei parti la proiect, de exemplu servicii, resurse, forta de munca sau alte elemente tangibile.

Orice taxe percepute in legatura cu proiectul pe care o parte trebuie sa le plateasca celeilalte parti.

Ce este un contract de colaborare intre firme?

Un contract de colaborare intre firme este un acord intre doua parti care vor sa colaboreze intr-o afacere. Acordul le permite sa combine resurse si expertiza, precum abilitati, tehnologie, IP, produse sau strategii de marketing.

Un contract de colaborare intre firme stabileste contributia de afaceri a fiecarei parti, si modul in care o parte o va plati pe cealalta pentru contributia sa. Acest contract nu transfera niciun drept de proprietate intelectuala, ceea ce inseamna ca drepturile de proprietate intelectuala create de o parte raman la acea parte.

Ce termeni ar trebui sa se regaseasca intr-un contract de colaborare intre firme prestari servicii?

Acordul de colaborare gestioneaza de obicei o serie de termeni diferiti care guverneaza colaborarea, inclusiv:

  • scopul colaborarii;
  • durata sau termenul colaborarii;
  • resursele umane care vor fi aduse de fiecare colaborator;
  • resursele financiare care vor fi aduse de fiecare colaborator;
  • numarul de colaboratori si procentul lor de proprietate asupra productiei;
  • drepturi la inventii brevetabile descoperite in perioada de colaborare;
  • gestionarea colaborarii (care are o relevanta deosebita daca exista mai mult de doua parti);
  • dreptul de proprietate asupra proprietatii intelectuale;
  • drepturile de utilizare a proprietatii intelectuale dezvoltate in timpul colaborarii;
  • garantii in legatura cu proprietatea intelectuala;
  • nedivulgarea in cazul in care sunt furnizate date ale clientilor;
  • obligatii de confidentialitate, atat in timpul, cat si dupa termen;
  • aranjamentele de final de termen;
  • si altele, dupa caz, in functie de tipul specific de proiect la care lucrezi.

Scopul colaborarii

Un lucru important care trebuie sa se regaseasca in orice contract de colaborare, este o declaratie foarte clara a scopului colaborarii. Deoarece un acord de colaborare este destinat proiectelor foarte specifice, acesta ar trebui sa mentioneze acest lucru in mod clar. Acest lucru te ajuta sa eviti orice pretentii ar avea cealalta parte, pentru alte lucruri la care lucrezi separat (astfel iti protejezi banii care provin de la alte proiecte separate).

Ce contributie aduc partile

Un alt lucru cheie pe care trebuie sa il ai in acordul tau de colaborare, este sa definesti (cat se poate de specific) contributia fiecarei parti.

Contributia poate inseamna:

  • Bani (adesea un element esential in orice proiect).
  • Termen (acordul ar trebui sa aiba anumite angajamente minime definite).
  • Aptitudini specifice (precizeaza ce munca va realiza fiecare colaborator in numele intreprinderii)
  • In afara proprietatii intelectuale (poate unul dintre colaboratori detine o marca pe care doresti sa o utilizezi).

Oricare ar fi contributiile, acestea ar trebui sa fie clare in acord. De asemenea, orice proprietate intelectuala din afara ar trebui sa fie autorizata in scris pentru a colabora in cadrul Acordului de colaborare (sau intr-un acord de licenta semnat in acelasi timp).

Munca la alte proiecte

In cele mai multe cazuri, colaboratorii vor face si alte proiecte in acelasi timp. Acest lucru ar trebui sa fie clar in contractul de colaborare, astfel incat sa nu existe pretentii ulterior. Ai grija ca angajamentele de timp minim convenite sa fie viabile cu celelalte angajamente. Asigura-te ca nu exista clauze de non-concurenta in cadrul contractului de colaborare.

Cum obtii un contract de colaborare?

Poti gasi un model contract colaborare foarte usor pe internet. Insa, daca nu gasesti online un model contract colaborare intre firme sau model contract conventie civila persoana fizica care sa contina termenii de care ai nevoie, poti apela la un profesionist. De ce ar trebui sa folosesti un model contract colaborare intre firma si persoana fizica sau un model conventie civila realizat de un avocat:

  • Este dificil sa stii ce lipseste din contractul de colaborare.
  • Este posibil ca termenii care sunt intr-un model contract de colaborare online, sa nu fie cei mai potriviti pentru tine.

Cu toate acestea, daca este vorba despre o colaborare simpla, poti folosi orice model contract colaborare pe care il gasesti online si care acopera termenii de care ai nevoie.

Ce trebuie sa faci inainte de a semna un contract de colaborare?

Asigura-te ca termenii sunt scrisi corect. Se intampla, oamenii sunt ocupati si se pot face greseli. Inainte de a semna un acord de colaborare, chiar daca partenerul tau iti cere sa-l semnezi rapid, acorda-ti timp pentru citirea contractului cu atentie. Poti, de asemenea, sa soliciti consultanta juridica pentru a te asigura ca termenii sunt corecti, precum si compensatiile si responsabilitatile partilor. Nu-ti fie teama sa ceri sa se faca modificari sau corectii.

Negociaza. Daca nu te simti confortabil cu anumite conditii din contract, cere o revizuire. Un element caruia trebuie sa acorzi mare atentie, este exclusivitatea. Acest lucru iti poate restrictiona capacitatea de a lucra cu alte marci.

Trebuie sa discuti deschis ce se va intampla la sfarsitul mandatului si sa documentezi cu atentie acest aranjament, sa respecti obligatiile cuprinse in contractul de colaborare, sa pastrezi dovada acordului tau si sa fii pregatit sa-ti aplici drepturile, daca este necesar.

Găsiți cel mai bun împrumut pentru dumneavoastră

13 promoții
Verificați toate oferteleVerifica

Prin trimiterea cererii dvs., puteți primi bani în 15 minute!